Vanaf 1 oktober 2003 werd er officieel een begin gemaakt met de herontwikkeling van het NS-station in Wyck. Het Stationsplein aan de Spoorweglaan, vanaf het monumentale stationsgebouw tot aan de Scharnertunnel, werd in 2 jaar omgebouwd tot een aantrekkelijk en representatief plein inclusief kantoren, winkels en voorzieningen die horen bij een modern vervoersknooppunt.
Het Stationsplein vormt de entree van de stad voor treinreizigers en is een knooppunt van verkeersstromen: voetgangers, fietsers, bussen, taxi’s en personenauto’s. Maar het plein was als entree niet aantrekkelijk en voldeed als verkeersknooppunt niet aan de daaraan gestelde eisen. Daarnaast was er binnen Maastricht behoefte aan goed bereikbare kantoorlocaties. Het Stationsplein was daarom een van de plekken die van het gemeentebestuur prioriteit kregen voor herontwikkeling.
De kosten van de herontwikkelingen bij het NS-station werden geraamd op 52,5 miljoen euro. Blikvanger is de kantoortoren van 15 verdiepingen met vloeroppervlakken van circa 350 m² tot 2.500 m². In totaal gaat het om circa 16.500 m² kantoorruimte.
Het stationsplein is ook autovrij geworden. Zo kwam er een ondergrondse parkeergarage voor 280 auto’s en een bewaakte fietsenstalling in het bestaande stationgebouw met 960 plaatsen. Ook werden er onbewaakte plaatsen gebouwd aan de Meerssenerweg (288), op het middenperron bij de bushalte (412) en een beperkt aantal fietsenstallingen (200) op het voorplein.